Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

zaterdag 18 april 2009

Va is moe, moe is moe...

Zoals ik het kon verwachten, deze week, zelfs in acht genomen het verlengde paasweekend, werd het me net iets te veel: ik ben moe. Moe zoals in: ik ga slapen, na een ganse dag geslaapwandeld te hebben. Raar dat ze dat op het werk niet zien, op een enkeling na, die me dat enige tijd geleden zei: je ziet er moe uit. Verbazend, als je op vier dagen tijd twee jobs moet zien te combineren. Dan doe je geen van beide goed, en ben je zelf ook nog ontevreden over je eigen prestaties.

Maar gisteravond kroop ik dus op een vrijdagavond, stel je dat voor, om elf uur in mijn bed. Is het verbazend dat ik als een blok lood in slaap viel? Net zo min sta ik versteld dat ik eerst even wakker werd om twintig voor zes, mijn normale uur om op te staan, en nog eens om twintig voor zeven, het uur om op te staan als we de IC van een uurtje later nemen.

En ja, om zeven uur was ik uit mijn bed, koffie, een boterhammetje, en vermits mijn echtgenote het mij reeds gezegd had gisteravond, trok ik dus naar de rommelmarkt, die hier vandaag in de wijk gehouden wordt. Een gelukkige en wakkere jongen kwam terug, met een klein maar leuk vrachtje.

Naast vier trappistglazen, werktuigen die elke bierliefhebber nodig heeft om zijn favoriete drank met de beste omkleding naar binnen te sluizen, ook een stapeltje boeken. De trappistglazen mogen er zijn: een echte St.-Bernard, zodat ik in het vervolg mijn 12-graden op de meest correcte manier kan consumeren, en drie Leffeglazen die ook van een generatie voor de huidige showspullen vanuit de supermarkt gemaakt zijn.

Maar bovenal de boeken hebben mijn hart verblijd, en mijn lichaam tot de productie van enige adrenaline aangezet. Het volgende lijstje bevat enige mooie stukken, literair zowel als curiosum, zoals gewoonlijk.

  1. Lodewijk De Raet, een levensbeeld, door Prof. dr.Max Lamberty, een Vlaamse Pocket nr. 50 uit 1961 is op een paar ouderdomsvlekjes na in perfecte staat. Weerom moet ik vaststellen dat deze boeken gekocht werden, maar nooit gelezen. Wat hebben Vlamingen toch met hun groten?
  2. Die Schöne Heimat - Bilder aus Deutschland is het eerste curiosum, dat me in de schoot viel. Uitgegeven bij Karl Robert Langewiesche Verlag te Königstein im Taunus & Leipzig is dit een fotoboek met ontzettend mooie zwart-witfoto's genomen doorheen het destijds nog wondermooie Duitsland. Natuurlijk is alles met de romantiek van toen gekleurd. En het traditionele specifieke Duitse lettertype maakt het lezen ervan (er is gelukkig erg weinig tekst) behoorlijk moeilijk. Het boek komt uit de Volksbücherei van Plettenberg, niet zo schandelijk ver van Ludenscheid, bij sommige Belgen zeker gekend. Het was er werk nummer 5235 dat in de catalogus van de Bücherei opgenomen was. De oplage liegt er ook niet om: 291. bis 300. Tauzend van 1938, terwijl de eerste uitgave reeds moet dateren van de herfst 1915. Het boek zelf is opzichtig opgedragen aan "Denen/ die ihre und unsere Heimat verteidigt haben" met op de achterkant een "Wiedergabe der Urschrift Hoffmann von Fallersleben von 1841". Heerlijk mooi.
  3. Gewoon omdat het er nu toch is, ook dit curiosum, dat geen literatuur vertegenwoordigt, maar alleen maar op papier gedrukte kennis vertegenwoordigt. Hetgeen op zich verdienstelijk genoeg is om voor de eeuwigheid bewaard te worden: GESCHIEDENIS van het KAPSEL en HOOFDDEKSEL, door C. Maes. Deel II van dit boek toont ons het onderwerp van dit boek van de Renaissance tot Franse Revolutie. Dat alles in uitsluitend naïeve tekeningen in zwart-wit, prachtig verzorgd, zonder overtollige tierlantijntjes: recht voor zijn raap duidelijk en eenvoudig. Raar genoeg vertoont dit boek een kleinigheidje: het blad 251 met de Jockey-hoed en de hoge hoed bevindt er zich driemaal achtereen in. Iemand heeft er ooit zijn nut aan gehad, vermits Google me leert dat de websites www.ovsg.be en ook www.ond.vlaanderen.be met dit boek beroepsonderwijs verzorg(d)en.Het is gewoon mooi, en vooral de dameskapsels met een heuse zeilboot in verwerkt, tonen aan hoe zot mensen in de loop van de geschiedenis reeds geweest zijn, en laten het ergste voor de toekomst vrezen. Wat zouden we in de twintigste eeuw hebben kunnen verwerken, als dergelijke frivoliteiten nog eens de kop opstaken (niet al te letterlijk nemen a.u.b.): een concorde? een H.S.T.? de Bismarck? een 2pk?
  4. In mijn afdeling Royalties hoort ook Prinses Charlotte van België Keizerin van Mexico van Mia Kerckvoorde thuis. Een uitgave van Het Volk Gent uit 1983 blijkt een uiterst gedocumenteerde reconstructie van het leven van deze onfortuinlijke dochter van de Grote Koning te zijn. Op historisch vlak is deze geschiedenis slechts in een paar grote termen gekend, de lectuur ervan is dan ook zeer aan te raden.
  5. Ook Het mislukte liefdesleven van Prinses Margaret van Nigel Dempster hoort in dezelfde reeks als de Prinses Charlottegeschiedenis. Maar dat is me niet zo opgevallen tijdens de snuffeltocht. Bij het afdingen op hetgeen eerst mijn aandacht trok, namelijk het volgende boek, dat ik voor 10 euro mocht hebben, heb ik uiteindelijk de drie werken gekregen voor 5 euro. Het was het ganse pakket of niets, en ja, voor die prijs zeg je niet: niets. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het mislukte liefdesleven van Princes Margaret me geen fluit, interesseert, het liefdesleven van om het even welke prinses dan wel kuisvrouw is niet het onderwerp van mijn verzameling, behalve als dwingende redenen mijn mening grondig zouden veranderen, zoals daar zijn: een belangrijk boek desomtrent, of een voordelige prijs voor een totaalpakket. Mijn keuze mag dan ook voor iedereen duidelijk zijn. Maar na inzage zitten er toch weer leuke foto's in, en dat is dan weer het extraatje van deze aankoop.
  6. Het boek waarom het allemaal draaide, is deel III van Christelijke Kunst, van L. Taeymans, s.j. Deze vriendelijke priester heeft deze reeks geschreven in 1930, en al bij al is het boekwerkje nog in uitstekende staat. Enig restauratiewerk drong zich op, en met een dikke plastic kleefband is dat werkje dan ook in waarschijnlijk minder dan 15 seconden gebeurd. Reden waarom ik dan ook zo grondig afgeboden heb. Maar de verkoper had er geen benul van wat dit boek eigenlijk voorstelde, en het was in mijn voordeel dat het op een hoopje met de andere boeken van uitgeverij Het Volk lag. De man bleek de "rommel" wel kwijt te willen, want van 10 euro voor dit boekje alleen is hij naar 5 euro voor de drie gegaan. Meenemen, die handel. En aldus is dit één van mijn mooiere aankopen van vandaag geworden. Maar de "restauratie" moet wel gerestaureerd worden.
  7. De laatste van vandaag, en voor mij de mooiste, is een Album hors série van L'Illustration van juin 1936: S.M. La Reine Astrid 1905-1935. Een fotoalbum uitgegeven naar aanleiding van het overlijden van de Koningin. Weerom is deze aankoop in eerste instantie ingegeven door het weergaloze fotomateriaal, waarin een leven gevangen werd. Een kort leven bovendien, zodat het hiaat, dat door het overlijden veroorzaakt werd, als het ware in haar aanwezigheid vastgesteld werd en dus ook in dit fotoalbum duidelijk tot uiting gebracht. Een mooi collectors item, waarop ik echt wel fier ben.
En zo is mijn zaterdag vergaan, zonder de klok te voelen, zonder de vermoeidheid ook, maar verdronken als ik was in de geur van oud papier en kleurrijke zwart-witfoto's, heb ik mijn hart grondig opgehaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten