Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

woensdag 28 november 2007

Lezen en eten

Een week of twee geleden was ik in Hasselt, en ik kon het weer niet laten tweedehandswinkels te bezoeken, die soms een verrassend aanbod van mooie, oude of zeldzame boeken hebben. Ook in Gent is dat zo, en ik ben nooit tevreden voordat ik ook het laatste stukje papier in zulk een winkel omgedraaid en besnuffeld heb. Zelden koop ik er wat, want over het algemeen zijn de commerciële prijzen iets te hoog voor mijn budget, meestal beperk ik me tot één enkele vondst.

Niets is leuker dan met de veroverde schat een cafeetje binnenstappen, en onder het genot van een lekkere koffie, of als het seizoen ervoor geschikt is, een lekkere trappist, door de nieuw verworven schat te bladeren, en meteen een eerste indruk opdoen.
De meest aangewezen seizoenen voor een trappist zijn : de lente, de zomer, de herfst en de winter, de rest maar liever koffie dan.

Soms is dat gevaarlijk, zoals we laatst in Gent meemaakten, na een strooptocht door één verdieping van de Slegte, waarna ik mijn echtgenote opzocht, die ergens anders winkels onveilig maakte. Een restaurantje werd met een bezoek vereerd, en na betaling wilden we verder winkels gaan stropen. Maar een luidruchtige kelner kwam ons op de Vrijdagmarkt nagelopen, en overhandigde ons de zak met reeds aangekochte koopwaar. Nogmaals bedankt voor uw attentie, hoor jong, wij zouden het enige tijd later ook wel ontdekt hebben, maar waar waren we dan reeds?

Terug naar Hasselt. Een tweedehandsboekenzaak in het straatje recht tegenover de Paterskerk werd uitgesnuffeld. Maar het café daar schuin tegenover was natuurlijk dicht, dus werd er voor eten in plaats van drinken gekozen, en zo kwam ik ad random terecht in De Molenpoort, een vers geopend "Bistrorant". Het proberen waard. Lekker, goede wijn, vriendelijke bediening, kleine rekening, wat wil je nog meer? Een trappist, misschien. Vlak bij het Jenevermuseum, nog zo een must voor als ik losgelaten wordt in die Stad. Niet voor het museum zelf, zal ik maar toegeven, dat bezoek ik niet elk jaar opnieuw, het café daarentegen...

En wat zie ik? Als oud-onderdaan van de voorganger van Steve wil ik altijd weten waar ik nu weer geweest ben, het verandert er zo razend snel. Via google kreeg ik ze te pakken, en ze hebben ook een blog aangemaakt, hieronder de link, die ik ook elders bij mijn "Hier vind je iets"-item geplaatst heb.

Lezen en eten gaan voor mij tezamen, ze geven me beide een goed gevoel. En het moet niet alle dagen met drie sterren zijn. In de Molenpoort in Hasselt smaakt het evengoed, heb ik gemerkt. Familiebezoek te Hasselt krijgt voor mij daardoor nog een extra dimensie! Ik ga dan familiaal kwebbelen, boeken kopen, lezen, eten en drinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten