Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

zaterdag 3 januari 2009

2009: Mijn slechte voornemens

Ik maak geen goede voornemens meer. Al jaren is die gewoonte een beetje slunsachtig in een kast achteraan verzeild, daar het stof, dat met die vod afgenomen diende te worden, alleen maar in volume toenam. Zo heb ik me ooit godbetert voorgenomen degelijk met mijn agenda om te springen. Niet dus. Rond Nieuwjaar wordt dat stukje literatuur van een aantal vaste gegevens voorzien, en daarna slingert dat ding rond, neemt plaats in in mijn boekentas, en haalt meestal verplooid en onbeschreven het einde van het jaar, nadat er gedurende de laatste zes maanden geen letter meer aan toegevoegd is. Het eerste halfjaar wel, maar dan alleen na datum, of omdat het me gezegd wordt dit of dat te noteren. Agenda's werken niet.

Ik wil dit jaar slechte voornemens maken. Dat zal ongetwijfeld beter werken. Zoals: ik ga mijn agenda dit jaar goed bijhouden. Dat is een superslecht voornemen. Ik neem me reeds gedurende veertig jaar voor mijn agenda bij te houden. Niet dus. Rond Nieuwjaar wordt dat stukje literatuur van een aantal vaste gegevens voorzien, en daarna slingert dat ding rond, neemt plaats in in mijn boekentas, en haalt meestal verplooid en onbeschreven het einde van het jaar, nadat er gedurende de laatste zes maanden geen letter meer aan toegevoegd is. Het eerste halfjaar wel, maar dan alleen na datum, of omdat het me gezegd wordt dit of dat te noteren. Agenda's werken niet.

Daar ik meen te mogen besluiten dat goed of slecht hand in hand gaan, toch voor wat de voornemens betreft, is het voor de lezer van deze blog duidelijk dat goed en slecht voor mij hand in hand gaan. Toch voor wat de voornemens betreft.

Maar ik houd er niet van de zaken twee keer te zeggen.

Dus heb ik van de afwezigheid van mijn echtelijke vrouw geprofiteerd... juist, en ik ben met liefst 35 boeken thuisgekomen. Ik mag het straks weer uitleggen, maar ik heb daarnet zitten genieten van de pas veroverde schatten. Een kop koffie, en vermits het seizoen er toch voor geschikt was, liever een trappist, kon er deze keer niet vanaf, wegens gebrek aan naburig kafaat, waar een verblijde literatuurconsument zijn emoties en het brouwsel de vrije loop kan laten. Een uitgebreide beschrijving volgt later.

Dat alles om mijn beste wensen voor 2009 aan al mijn lezertjes en lezeresjes aan te bieden, en hen een vruchtbaar lees-, kijk- en verzameljaar toe te wensen. Voor bijkomende soorten jaren dient men de aanpassing van de hoofding van deze blog te lezen.
Speciaal de Zedelijke Kwotering V is op deze blog namelijk van toepassing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten