Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

zaterdag 21 februari 2009

Bertien Buyl

Dat is nu iets wat me plezier doet. Vandaag heb ik een beetje rondgesnuffeld om gegevens te vinden over een aantal Vlaamse auteurs, en kwam als bij toeval bij Jan Vercammen terecht. En verdorie, met enigzins rode schaam op mijn kaken stelde ik vast dat Ria Scarphout de Jan in kwestie uit Potdommetje binnenskamers Vercammen noemde. De wereld is klein, deze jongen moet nog veel leren.

Net zoveel plezier beleef ik aan het feit dat Louis Jacobs zijn lijst van biografieën uitgebreid heeft met Bertien Buyl. Zodat deze vriendin van Ria nu ook haar rechten krijgt in vlaams-literaire kringen. Alleen zou ik graag ook weten wanneer Ria overleden is, ergens in december 2008, heb ik begrepen, maar het moet zowat rond de 14de geweest zijn. Zekerheid heb ik niet, maar ik zou het toch op prijs stellen dat te mogen weten.

Nog een andere ontdekking is de figuur van Jan De Belder. Dichter, en echtgenoot van Line Lambert.

Dat allemaal om te zeggen dat een oude verzuchting van mij meer en meer om vervulling smeekt: mijn geheugenschijf raakt vol, of werkt trager dan enige jaren geleden, en er moeten dus hulpmiddelen gevonden worden om een naam te binden aan de boeken en tijdschriften waar ik ze gevonden heb. Een huzarenwerk, dat ik graag in een Wiki-omgeving zou willen realiseren. Dat betekent samenwerking met zovele naamloze medewerkers, maar ook oncontroleerbare gegevens, die echter door de sociale controle van het systeem op de lange duur wel aanleiding geven tot een globaal betrouwbare gegevensbank.

Toch veel dank aan mijn vriend Louis, en ook aan mijn vriend Dominiek, beide voor hun kwaliteiten die ze wel kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten