Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

vrijdag 14 mei 2010

Boekenhoogdag

Een dubbel feestelijke gelegenheid, vandaag. Eerst vier ik mijn tweehonderdste bijdrage op deze blog. En vandaag was er de vlooienmarkt in de Bergstraat, en dus was ik weer in alle staten. Mijn budget was zestig euro, en daar moest ik het mee stellen. Toch ben ik met een behoorlijke vracht van liefst tweeëntwintig titels thuisgekomen. Om de zaken ordelijk te houden, volgt hier alvast een opsomming zonder waardebeoordeling van deze verzameling. Later zal dan naargelang tijd en inspiratie een bespreking van deze boeken volgen.

In de atmosfeer van de liederboeken, heb ik drie merkwaardige boekjes bijeengekocht.

  1. Köhler's Taschen-Liederbuch für das deutsche Volk, Wilhelm Köhler, Minden im Westfalen, 1910.
  2. Gaudeamus!, van Joseph Victor (von) Scheffel, Stuttgart, 1871, zevende uitgave.
  3. Chansonnier de la Jeunesse Belge - Liederboek van den Belgische Jeugd,door Th. Quoidbach, uitg. Schott, Brussel, naoorlogs.
  4. Encyclopedie 2de deel, van Ame tot Aug, Het Laatste Nieuws, Spectrum.
  5. Prince et Prêtre - Alexandre de Hohenlohe, le plus grand thaumaturge du XIXe siècle. zn, uitg. Oeuvre de St.-Charles, Grammont.
  6. Leurs Soeurs. Henri Lavedan. Paris, Modern-Bibliothèque, Arthème Fayard Editeur. Geen datering.
  7. Constant De Kinder: Gemeente (Bertrand, de Zwarte Jager). L.Opdebeek, Antwerpen, 1944, tweede druk.
  8. De Sprookjes van Godfried Bomans. Van Goor, Amsterdam. 1989
  9. Marguerite Yourcenar. Het hermetisch zwart. Athenaeum -Polak & Van Gennep, 1986.
  10. F.R. Boschvogel. Waar Maas en Schelde Vloeien. Lannoo, Tielt, 1953.
  11. Andrè Demedts. Edward Vermeulen, Schrijver en Boer. Davidsfonds, Volksboek nr 174 van 1937.
  12. Caesar Gezelle. Solitudo, acht dagen bij de Trappisten. Jos. Vermaut, Kortrijk, 1927.
  13. Hugo Noé. Ernest Claes en Zichem. Gedenkboek Kulturele Kring 'Ernest Claes' Zichem. 1986
  14. Michel Van Der Plas. Mijnheer Gezelle, biografie van een priester-dichter. Lannoo, Tielt en Anthos, Baarn, 1998.
  15. Karel Platteau. Gezelles groei in Kortrijk. Het belang van de overdichting van The Song of Hiawatha. Uitgeverij Groeninghe, Kortrijk. 1999.
  16. The complete Bernard Shaw Prefaces. Published 1965 bij Paul Hamlyn Ltd.
  17. Dom Bruno Van Havere O.S.B. Een Apostel. E.H. Edw.-Johannes-Maria Poppe, 1890-1924. Uitg. Abdij Dendermonde. 1926.
  18. Remaclus Moonen O.F.M. Het Heilig Paterke van Hasselt. P. Valentinus Paquay. Zesde druk, 1941.
  19. Frans M. Olbrechts. Vlaanderen zendt zijn zonen uit! Davidsfonds Leuven, Volksreeks nr 304 van 1942.
  20. Dr. Arnoldus Smits O.S.B. Dom Modest Van Assche, Kersten en Vlaming. Stichting Jan Cobbaut vzw, Sint-Pietersabdij van Steenbrugge, 1986.
  21. Michiel De Bruyne en Lieve Gevers. Kroniek van Albrecht Rodenbach.Uitgeverij Orion, 1980.
  22. Lode Herreman, 15 nov. 1991. Overzicht van een tentoonstelling in het Stadhuis te Oudenaarde. Uitgegeven in eigen beheer, 1991.
De nummers 14 en 15 namen een flinke hap uit mijn budget, maar zijn dan ook de topwerken waarvoor ik het niet gelaten heb. Aangevuld met Solitudo van Caesar Gezelle (nr 12)en Vlaanderen zendt zijn zonen uit (nr 19), alsook het werk over Dom Modest Van Assche (nr 20), en zeker ook de kroniek van Albrecht Rodenbach (nr 21) zijn de pareltjes. De rest zijn ofwel fraaie uitvoeringen, of interessante werken, zonder groot te zijn. Maar elk werk heeft zijn eigen waarde. Zoals altijd is mijn ganse dag gewijd aan boeken. Het tuinieren kwam (weer eens) op de tweede plaats.

Toch ben ik gedurende meer dan een kwartier met mezelf in worsteling geweest: ik kon een lot behoorlijke antiek kopen onder de vorm van een prachtige 19de eeuwse levensbeschrijving van Christus, aangevuld met een driedelig werk, dat als het ware de antipode an het voorgaande werk was, want gaande over "de vriendin van Christus". Dat alles werd me zonder dat ik er hoefde naar te vragen (mijn interesse voor de boeken was overduidelijk) aangeboden voor 130 euro. Maar dat was dus ruim het dubbele van mijn voorziene budget. En een mens moet al eens durven keuzen maken. Met pijn in het hart heb ik het aanbod laten varen. Maar ik beklaag het me niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten