Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

zondag 10 mei 2009

National Geographic 1977 tot 2007

De aankondiging was kort en krachtig: 30 jaargangen van National Geographic te koop voor een spotprijsje. Een mailtje voor wat meer informatie over wat er precies aangeboden werd maakte me duidelijk dat het gezien de omvang van het lot echt wel om een koopje ging.

En dus maakte ik een afspraak om zaterdag even langs te gaan, gezien het niet zover van hier was. Geen 10 kilometer, om juist te zijn. De rit werd ingebouwd in een winkeltochtje naar de Makro te Eke, en stipt vijf minuten te laat was geen probleem voor de vriendelijke verkoper, die tot mijn verrassing nog een mij bekend iemand was.

Er werden een onnoemelijk aantal kartonnen dozen van alle formaten in mijn ruime koffer geladen, en uiteraard moest ik eerst even gaan snuffelen in de stofferige dozen: ze bleken een schat te bevatten. Later op de dag, bij het echte klasseringswerk bleek het jaar 1971 slechts 3 nummers te tellen, en daarna werd onmiddellijk een sprong gemaakt tot 1977. Vanaf daar zijn haast alle jaargangen volledig. Hier en daar is er een ontbrekend nummer, maar dat kan de pret niet drukken: ze zijn in uitstekende staat, op een enkel exemplaar na, dat tijdens een kuisbeurt onderaan gelegen heeft, en het water niet heeft op prijs gesteld. Zelfs de gratis posters steken er soms nog bij, alsmede de extra nummers.

Het zijn wel de Engelstalige versies, zodat de lektuur wat trager moet verlopen, maar ik ben niet van plan elk woord ervan te lezen. Ik vis er systematisch de voor mij belangwekkende artikels uit, en de rest is voor als het zo wat uitkomt.

Het klasseringswerk heeft een ganse avond in beslag genomen, mijn humeur werd er door dergelijke activiteiten niet slechter van, mijn rug daarentegen... Het was een behoorlijk gewicht, dat ik nu weer ergens moet plaatsen. Als ik de jaargangen van 1977 tot 2007 achter mekaar plaatst, heb ik een behoorlijk aantal lopende meters. Waar moet ik die nu weer kwijt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten