Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

zaterdag 29 augustus 2009

"Rommel"markt te Oudenaarde

Je moet niet altijd geloven wat er geschreven of gezegd wordt. Als ik lees dat de jaarlijkse rommelmarkt weer zal plaatshebben, moet ik alleen maar glimlachen. Ik sta er altijd vroeg voor op. En kom altijd terug zonder de minste rommel mee te dragen. Ik koop namelijk geen rommel. Tenzij ik dat echt wil.

Ik kom ook nooit met lege handen terug. Zoals vandaag. Zes boeken in uitstekende staat. Géén rommel. Verkopers blij, ik blij. Ik heb zelfs niet gemarchandeerd: de prijzen waren meer dan redelijk.

Prins Karel Seigneur van Raversijde, petites histoires door Michel Capon is een informele verzameling feiten en weetjes, meer dan een biografie. Verwacht geen wetenschappelijk onderbouwde stellingen. Men gaat nergens zwaar in op de politieke en persoonlijke kwesties die zijn leven vorm gegeven hebben. Maar het is aangename en leerrijke lektuur, met ook interessant fotomateriaal van de Prins en zijn entourage. Ik stel vast dat enkel het gedeelte foto's is bekeken, de rest ziet er onaangeroerd uit. Zoals gezegd, dit is geen rommel, en zijn euro meer dan waard.

Zeker geen rommel, net even onaangeroerd, en zijn euro tienvoudig waard, is het Verzameld Werk van Willem Elsschot, uitgegeven bij Querido als 14de druk van 1992. Het is zelfs een schande te noemen dat het werk van één van de grootste Nederlandstalige auteurs uit de twintigste eeuw bij wijze van verzameld werk slechts een uitvoering krijgt in een wel verzorgde, maar niet in het oog springende uitvoering. Het is een schande dat iemand dit boek in handen gehad heeft, en het niet gelezen heeft. Het is ook een schande vast te stellen dat deze verzamelde werken zovele herdrukken gekend hebben, maar in hun nieuwe hemd op een tapijt op een rommelmarkt ... als rommel verkocht worden. Goed voor mij, bedenkelijk als het gaat over een mogelijke waardeschaal waarmee de behandeling van onze literatuur van de hoogste plank ingeschat wordt.

Van een totaal andere orde, maar lijdend aan dezelfde kwaal als beide vorige boeken, zijn de twee boekdelen: De Eerste en de Tweede Wereldoorlog Dag na Dag, van Ian Westwell (W.O.I) en Anthony Shaw (W.O.II). Hoogst interessant fotomateriaal, gedegen tekstbegeleiding, en zoals de titel van de boeken aangeeft: een chronologische beschrijving van de gebeurtenissen dag na dag. Ik heb hier nog een paar boeken met een gelijkaardige benadering liggen, zodat ik interessant vergelijkingsmateriaal ter beschikking heb. Elk boek heeft twee euro gekost, een prikje. Het is dan ook maar rommel.

En ten slotte uit de reeks Vlaamse Volksboeken de twee delen "De bende van Baekelandt", van Victor Huys en Hans Van Duyn (origineel werk van 1860). Omtrent die beide namen moet ik nog één en ander natrekken, zaak blijkt dat het niet echt duidelijk is wie welk werk gedaan heeft bij het originele boek. In het voorwoord bij deze uitgave van 1980 bij Beckers te Kalmthout wordt duidelijk gewezen op allerhande rare toestanden bij het tot stand komen van de uitgave van 1860. Volgens wat ik ervan begrijp, diagonaal bekeken, is dat de auteur van het oorspronkelijke werk de priester Victor Huys moet zijn, maar dat Hans Van Duyn het werk in een vlottere taal overgezet heeft. We zien wel hoe het totale verhaal in mekaar steekt. Beide boekdelen zijn uitstekend bewaard, ooit voor 6 euro aangeboden, maar nu voor twee euro per stuk in mijn handen gekomen.

Zeg nooit rommel tegen rommel. Ook in W.O.II heeft er één nog wat wapenfeiten op zijn naam gezet, maar objectief bekeken werd hetgeen hij afleverde slechts door één Korporaaltje wegens overspannen niet ten volle op zijn militaire waarde gewaardeerd. Als die dat rommel noemde, kan het best zijn dat hij de naam van zijn generaal verwarde met het door hem afgeleverde produkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten