Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

donderdag 2 april 2009

De Rosse van K3

Vanavond lag mijn ingewikkeld maag-, darm-, verterings- en anderssoortig stelsel in de knoop. De overigens zeer lieve Rosse van K3, het onlangs nog tot K2 gereduceerd zanggroepje, met Betty als visachtig alternatief, beweerde in een matig quizje van goede structuur, en met toch wel behoorlijk van niveau zijnde kandidaten, maar met een quizmaster die al te zeer de flamboyante Erik Van Looystijl betracht, dat zij op het vlak van taalgebruik het grootste criticisme aan de dag legt; zelfs hoorde ik haar in mijn sluimertoestand beweren dat zij zekere berichten op haar g.s.m. niet beantwoordt wegens dt-fouten.

Dat vind ik lovenswaardig. Ik neem min of meer eenzelfde houding aan. Ik word kregel van dt-fouten (maar ontvang bijzonder weinig sms-jes), ik houd van taalkundig juiste constructies, ik leef op als iemand die me niet kent, me ook niet in één of ander dialect aanspreekt, maar liever in een opgepoetst soort van Algemeen Nederlands, om de eenvoudige redenen van verstaanbaarheid en elementaire beleefdheid: hij of zij kent me dus niet, en weet dan ook niet welk dialect ik aankleef en spreek, en versta wanneer ik ermee overvallen wordt.

Maar, elaas, da meiske van K3 begost daar te vertellen in e soort van doorsnee vloms, waarbij de ebbekiks en eddegijs dongen naar het overwicht over de "kemmekik daar gene bang meer van"s naast de "kvinnekik da wel goe"s ,terwijl ze dan weer met oge stem aar afschuw over het duur betalen van de prijs van de roem liet weerschallen doorheen het publiek.

Mijn taal is ook allesbehalve, en misschien zou ik beter mijn mond houden, maar ik heb geen enkele publieke functie, ik verkoop geen producten die taalkundig gewassen en gestreken moeten zijn, terwijl zij haar winkel aanprijst in een taal die eigenlijk met haar bemerkingen over het taalgebruik van anderen overeen stemt, en die niet helemaal de geest uitstraalt die ze verbaal nochtans wenst op te roepen.

Mild zijn, jongen, denk ik nu. Dat past in een dergelijk geval. En dat ben ik dus. Maar niet zonder aan mevrouw K3 de raad te geven in de lijn van het bedoelde optreden te blijven, en zich niet uit te spreken over het taalgebruik van anderen, wanneer ze zelf niet voldoende in staat is diezelfde taal wél op correcte wijze te gebruiken bij een openbare aangelegenheid.

Taal is het meest algemene instrument in de uitingen van menselijke communicatie. Correcte taal is ook één van de uithangborden voor elkeen die een boodschap te brengen heeft. Een boodschap die verder gaat dan de mededeling da der ne rekker oem de plastieke zak moe gedaan worre, want anders valt alles ter uit. Goe? Zij die wat te vertellen hebben, en bovendien een stelling verdedigen, doen er beter aan niet die stelling bij elk woord zelf onderuit te halen.
Sjiekennederlands wordt veel gesproken door hen die onze taal, wanneer ze die niet meer nodig hebben, gewoon op straat uitspuwen. Niet doen, Kathleen.

Taal is ook het medium van de literatuur. Daar horen op natuurlijke wijze teksten bij, die wel eens kunnen gezongen worden. Als je dan die teksten zelf zingt, en je critiseert de taal van anderen, moet je dat wel doen op een geloofwaardige wijze. De quiz was goe, de dame was niet afdoende gescreendt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten