Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

donderdag 25 februari 2010

Thomas More, a man for all seasons

Geschreven in de nacht van 24 op 25 februari, voor het slapengaan.

Toen ik een paar weken geleden mijn artikel schreef over Erasmus van Rotterdam, raakte ik ook even op een -toegegeven - synische manier het trieste einde aan van een ander groot humanist, die echter de politiek als levenspad betreden had, en dat in een conflict met de heer en meester, hoofdzakelijk ontstaan uit zijn eigen beginselvastheid en dus trouw aan de RK-Kerk, uiteindelijk met de dood moest bekopen.

Op dat ogenblik had ik niet gezien dat in één van de boeken die zich in die grote aankoop bevond, namelijk de Snoecks 81, een pracht van een artikel stond, genaamd Een man voor de eeuwigheid, geschreven door de gekende journaliste, en hoofdredactrice van het weekblad Brussels Times, Joan Erskine.

De figuur van Thomas More wordt in de levensbeschrijving en motivatie van het artikel van die dame in slechts enige regels geduid. Het luidt als volgt.

De figuur van Thomas More, zegt zij, is op zichzelf boeiend genoeg, maar voor een Nederlandstalig publiek is bovendien zijn band met de Lage Landen interessant, Antwerpen is immers de geboortegrond geweest voor een groot deel van zijn Utopia.

Ik ga het boek meenemen om s'ochtends de lectuur van het artikel aan te vatten. Overdag ga ik een paar fotocopies nemen, hetgeen het lezen zal vergemakkelijken, en als ik een zekere graad van wakkerheid kan handhaven tijdens de terugreis, hoop ik weldra een verslag over dit artikel te kunnen brengen, dat een goed beeld zou moeten geven van de Man die ondanks zijn menigvuldige kwaliteiten voor Hendrik VIII niet meer was als een pion die in zijn globale strategie kon en zou opgeofferd worden. He was a man for all seasons, maar als het veld geen vruchten meer opbrengt die aan de verwachtingen van de boer voldoet, ploegt die het veld drastisch om en zaait andere gewassen. Met ploegen had boer Hendrik geen enkele moeite, zo is gebleken.

Zeg niet zomaar "een kalender" tegen de Snoecks Kalender.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten