Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

woensdag 31 maart 2010

De papieren man

De blog van de Papieren Man was langzamerhand aan vervanging toe. Dirk Leyman, journalist en literatuur-nieuwsjager, heeft gekozen voor een promotie, en het gevolg is een echte website. Een eerste kijkje leert me dat hij de zaken echt wel professioneel aangepakt heeft, en gelijk heeft hij. Zijn nieuwtjes en weetjes zijn het lezen waard, en alhoewel ik niet alle dagen kan gaan kijken wat hij weer aangesleept heeft uit literaworld, toch blijft het altijd een avontuur om de meest diverse feiten voor je neus te zien defileren.

Als je meer wilt weten over het laatste nieuws, volg dan zijn website (natuurlijk schreef ik in eerste instantie weer "blog"), de volledige nederlandstalige literatuur ligt in zijn blikveld. Ik houd niet van het woord "Nederlandse" in dit verband, omdat het te arm is: Nederlandse lezers nemen nog al graag de nationaliteit als begrip mee, in plaats van de taal. En dat geeft zo vlug de indruk dat Vlaams (waar zij dan weer zo graag Belgisch tegen zeggen, maar met Belgisch heb ik geen identiteit, met Vlaams wel, dan weet ik dat ik niet Frans- of Duitstalig ben) als een soort van secundair Nederlands moet bekeken worden. De papieren man maakt die taalkundig nochtans correcte fout door te stellen dat zijn terrein de Nederlandse literatuur is. Echt waar, ik hoor liever dat hij de Nederlandstalige literatuur opvolgt.

Maar één en ander belet mij niet om te juichen om zijn initiatief. Zijn Facebookidentiteit heeft meteen bij mijn aantreden de 192ste vriend te gast gekregen, en op één dag tijd is dat wel een prestatie. Als je het lijstje van namen doorloopt, kom je bekenden tegen! Mooi initiatief, Dirk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten