Pagina's

ALS JE DE DUIVEL WILT BESTRIJDEN, MOET JE ZIJN BOEKEN LEZEN

danny.bloemenhof@gmail.com

zaterdag 13 juni 2009

Met een knipoog naar Perkamentus

Een eresaluut.

Oude boeken, dat is een begrip zo rekbaar als elastiek. En ik interesseer me in zus, de ander in zo. Een collega-blogger, wiens geschriften ik bijna dagelijks ga opzoeken om na te gaan of hij nog een nieuwe post geplaatst heeft, is niet alleen een verzamelaar, maar ook een behoorlijk kenner. Zijn naam is Perkamentus, en hij schrijft ijzersterke artikelen. Perkamentus ziet het echt wel zitten in die boeken die nog handgeschreven waren, of gedrukt op de allereerste persen, met verluchtingen die op zich echte kunstwerken zijn, en die bovendien ook liefst in materiaal dat verwijst naar zijn blognaam verpakt zijn.

Via deze link ben ik toevallig uitgekomen op een melding in de Campuskrant van de K.U.Leuven, nr 10 van juni 2008, precies één jaar geleden. Daarin wordt het restauratiewerk van de Anjoubijbel beschreven. De lectuur alleen doet me al wegdromen.

In diezelfde krant staat ook een verwijzing naar Willem van Rubrouck, een Vlaamse monnik die in ongeveer dezelfde periode als Marco Polo een fameuze wereldreis gemaakt heeft, maar die omwille van diverse redenen nooit dezelfde bekendheid opgebouwd heeft als zijn Venetiaanse tegenpool. Ik heb hier op mijn zolder een boek liggen over de betreffende monnik, en merk dat ik weerom extra werk krijg. Ook al door het lezen van de Campuskrant op zich krijg ik de ene link na de andere voorgeschoteld. Waar moet een mens toch beginnen?

1 opmerking: